Sv. Marek evanjelista bol podľa tradície synovec apoštola Petra. Podľa netradicie biologický syn. Napísal prvé evanjelium. Po príchode z Ríma sa stal prvým biskupom a bol umučený v egyptskej Alexandrii. Ale je s podivom, že väčšina našincov si Marka viac spája s Benátkami ako s jeho Alexandriou. Toto je malý nevieroučný príbeh o príčine pripominajúci biblický O marnotratnom otcovi.
Alexandria bola 1000 rokov slávnym mestom gréckej, rímskej a neskôr byzantskej civilizácie. Alexandrijskí (dnes celej Afriky) patriarchovia s titulom pápež patria medzi najdôležitejších predstaviteľov kresťanstva. Svoju autoritu odvodzujú od prvého biskupa Sv. Mareka Evanjelistu a významných počinov pri šírení viery. Keďže v prvých storočiach kresťanstva dochádzalo k vieroučným hádkam, už pred dobitím Egypta Arabmi, nastali rozpory medzi Rímom a Alexandriou. Po dobití moslimami sa táto plne kresťanská krajina postupne islamizovala a koptská a rímska cirkev sa navzájom vzdialili. V roku 828 v Alexandrii pristali dvaja vážení benátski obchodníci, Tribuno di Malamocco a Andrea „Rustico" da Torcello. O tom čo nakúpili sa správy nezachovali , ale ukradli ostatky Sv. Marka zo sarkofágu.
Ako západní kresťania s tým nemali žiaden vieroučný problém. Pre nich boli domáci horši od pohanov. Samozrejme, že v Alexandrii nastalo veľké hľadanie. Nehľadali len nešťastní kopti, ale pomáhali im aj Saracéni. Lenže kto v tých časoch bol prefíkanejší než benátski kupci? Nikto. Mali to dobre premyslené. Zázračne kosti Sv. Marca pomiešali s bravčovým mäsom. Mohamedánski colnici si nielenže nevedeli predstaviť takú neúctu, ale ani im viera nedovoľovala vykonať priamu kontrolu tohto „kontrabandu" nahádzaného v koši. Samozrejme, ak by boli kupci ukradli aj hlavu svätca, Saraceni by ich ľahko odhalili a došli by o tie svoje hlavy zlodejské. Preto hlavu evanjelistu ponechali v alexandrijskej bazilike. Po colnom odbavení Benátčania zdvihli kotvu a odplávali do rodného mesta. Vraj im Sv. Marek do plachiet fúkal.
Pre predstavu, to bolo v časoch keď tu nad Dunajom bol temný stredovek. Mojmír I. ani len netušil, že práve vládne na Morave Starým Slovákom. Pribina akurát nechodil do kostola a preto došiel o Nitriansko plne Starých Slovákov. Chudáčisko, nakoniec vládol ďalším Starým Slovákom pri Balatone. Bola úplné iná doba. Zázrakov bol plný svet. Viera hory prenášala a ľudia verili všetkému naraz, starému aj novému. Ostatky významného svätca boli pre mesto alebo krajinu niečo ako dnes vládny investičný stimul. Nie na pofidérnych desať rokov, ale na stovky rokov. Tento z Alexandrie na tisíc. Sv. Marek bol asi najväčší stimul dosiahnutý krádežou v dejinách. Benátky prijali do znaku mesta jeho symbol okrídleného leva a stali sa veľmocou. Obchod, vojny a peniaze sa stali motormi ich blahobytu a slávy až do čias Napoleona. Ani obaja „kupci" nevyšli naprázdno. Dostali od benátskeho dóžu 100 libier striebra odmeny, čo bola obrovská suma.
A ako dopadli ich kresťanskí bratia kopti? V bazilike Sv. Marka v Alexandrii obetavo a s vierou uchovali hlavu evanjelistu. S krádežou sa nikdy nezmierili, ale museli si počkať, až sa zmenila rímska cirkev. V roku 1968 spoločná koptská a etiópska delegácia prevzala od pokrokového rímskeho pápeža Pavla VI. ostatky z Benátok. Návrat Sv. Marka a jeho uloženie do novej alexandrijskej baziliky boli veľkou slávnosťou. Okrem alexandrijského pápeža Cyrila VI. a tisícok veriacich sa jej zúčastnil aj egyptsky prezident Nasir a etiópsky cisár Haile Salassie I.
A tak sa nakoniec všetko na dobre obrátilo. Otec = stolec Sv. Petra vratil synovi = stolcu Sv. Marka čo jeho jest. Hoci ti čo poznajú Benátčanov, aj tak pochybujú, že vrátili všetko.
A odkiaľ to ja, ateista viem? Vďaka záujmu o byzantské emaily. Na slávnom zlatom oltári Pala d'Oro v bazilike San Marco sú emailové dosky označovane ako Tav. XL a Tav. XLI., ktoré tuto krádež pre väčšiu slávu Benátok ilustrujú v zlate. Viem to, lebo mam o Pala d'Oro krásnu knihu z benátskeho antikvariátu. Nakoniec je to aj zobrazene na veľkej mozaike priamo na hlavnom portály baziliky San Marco.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára