nedeľa 26. júna 2011

Pannonhalma

Vyviezli sme sa na kopec a pred moderným objektom sme zaparkovali. Pán pri pokladni nás síce uvítal maďarský, ale vôbec mu nevadilo, keď sme ho presmerovali na angličtinu. Bohužiaľ obhliadku s anglickým výkladom o 16.00 mal vypredanú a tak nám ponúkol turnus o 15,00 s mladučkou maďarskou sprievodkiňou. Aby sme z toho niečo mali, vytlačil mam osem strán popisu obhliadky v češtine. Ta mladucha tam stala a zo záujmom sledovala našu konverzáciu.
Pannonhalma je kúsok od akéhokoľvek miesta na Slovensku. Od Tátry 240 km, Pozsony 87 km a Kassy 290 km. Takže sa v pohode vyberte na taký malý sobotňajší výlet.
Prehliadka začala poetickým filmom o opátstve a pokračovala presunom k brané opátstva. Mladá nás požiadala o lístky. Siahol som do vrecka a podal. Ona na ne pozerala, potom si ich nechala v ruke. Sledoval som ju nechápajúc čo sa jej nezdá. Všimol som si, že ostatní je podali lístky inej farby a nejaké užšie. Odchovanec starých časov, vo mne situáciu vyriešil konštatovaním, že cudzinci majú iné vstupenky než domorodci. Ale to krásno macate dievča sa usmialo, kúsok odtrhlo s našich lístkov a so slovami Kessenem nás pozvalo ďalej. Cely čas vždy keď na mňa zablúdila pohľadom sa usmiala.
Doma som zistil prečo. Keď som si vyberal z vrecka veci, zistil som, že vo vrecku mam kompletne lístky z opátstva Pannonhalma aj s ústrižkami ale zato mam odtrhnuté ďalšie časti z lístkov z korunovačného chrámu zo Székesfehérváru.
Pikošky:
Ten turnus o 16.00 absolvovali Japonci, ktorých doviezol česky autobus. Áno! Presne tak, Česi vozia Maďarom turistov. Ale nie je sa čo čudovať, to je historická tradícia. Už roku 1000 doniesol budúci biskup Astrik pôvodom z českého břevnovského kláštora, kráľovskú korunu vtedy budúcemu Sv. Štefanovi z Ríma. Veď preto aj ma v Pannonhalme sochu. Aby sme sa rozumeli Astrik, nie šofér autobusu.
Na ceste k pamätníku Milénia je socha Sv. Štefana. Moderna socha. Žiaden kôň s vajčiskami ani žiaden romantizujúci svätec s čačkami. Obyčajný odhodlaný chlap s jednoduchou korunou a s mečom, ktorým šíril svoju vládu a Písmo. Pači sa mi. A tiež ju robil sochár čo upatlal aj Lenina, ale napodiv nezabil v sebe súdnosť.
 
Popis kláštora a toho čo tam je vidieť, odo mňa nečakajte. Veľmi dobre je urobený v tomto blogu Zoltána Willanta http://willant.blog.sme.sk/c/213368/Pannonhalma.html

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára